WORK2021 „Work beyond crisis“

Thema: The results of the Digitisation Study 2021 were presented at the international conference WORK 2021 "Work beyond crisis". You will find an overview in English and German below. You can download the presentation in English in the download area.

- Die Ergebnisse der Digitalisierungsstudie 2021 wurden auf der internationalen Tagung WORK 2021 "Work beyond crisis" vorgestellt. Eine Übersicht finden Sie folgend auf Englisch und auf Deutsch. Die Präsentation können Sie auf Englisch im Downloadbereich herunterladen.

____________________________

More information about the digitisation study 2021 as well as all results and analyses can be found here (german language).

Nähere Informationen über die Digitalisierungsstudie sowie alle Ergebnisse und Analysen können Sie hier erhalten.

Digitisation surge - a pan-European issue

At the international conference WORK2021 "Work beyond crisis" we were invited to present our results of the digitalisation study in the panel "Digitalisation, COVID-19 and Changes in Work Life". At the international conference WORK2021 "Work beyond crisis" we were invited to present our results of the digitalisation study in the panel "Digitalisation, COVID-19 and Changes in Work Life". Under the pandemic, a digitalisation surge has not only taken place in schools, but also in other areas of work. Anne Kovalainen from the University of Turku characterised the change this way:

In 2019, digitalization in the workplace was still about a new form of collaboration; in 2020, there was a large-scale decoupling from the physical workplace. The challenges involved were discussed and solutions seen in increasing the capacity of organisations to shape change. The findings of a clear digital divide in German schools were received with great interest. It was striking how much the results of the different studies confirmed each other. Kristina Palm from Karlstadt University, for example, used qualitative data to show the obstacles and drivers of digitalization in schools, which make it clear that teachers in Sweden are also under a high workload and have to deal with very contradictory demands under these conditions in order to implement digital teaching and learning. Also in this case, institutional barriers and organizational learning processes play an important role in how well digitalization succeeds.

Here you can find our contribution: „Enforced digitalisation – Results of a survey of 2,750 teachers from all over Germany”

Digitalisierungsschub – ein europaweites Thema

Auf der internationalen Tagung WORK2021 „Work beyond crisis“ waren wir eingeladen, unsere Ergebnisse der Digitalisierungsstudie im Panel „Digitalisation, COVID-19 and Changes in Work Life“ vorzustellen. Unter der Pandemie hat nicht nur in den Schulen ein Digitalisierungsschub stattgefunden, sondern auch in anderen Arbeitsbereichen. Anne Kovalainen von der Universität Turku charakterisierte den Wandel so: 2019 sei es bei der Digitalisierung am Arbeitsplatz noch um eine neue Form des Zusammenarbeitens gegangen, 2020 habe großflächig eine Entkopplung vom festen Arbeitsort stattgefunden. Die damit verbundenen Herausforderungen wurden diskutiert und Lösungen in der Steigerung der Fähigkeiten von Organisationen, den Wandel zu gestalten gesehen. Die Befunde einer deutlichen digitalen Kluft an deutschen Schulen wurden mit großem Interesse aufgenommen. Auffallend war, wie sehr sich die Ergebnisse der unterschiedlichen Studien gegenseitig bestätigen. So zeigte Kristina Palm von der Karlstadt University auf der Basis von qualitativen Daten Hemmnisse und Treiber der Digitalisierung in Schulen, die verdeutlichen, dass auch in Schweden Lehrkräfte unter einer hohen Arbeitsbelastung stehen und sich unter diesen Bedingungen mit sehr widersprüchlichen Anforderungen auseinandersetzen müssen, um das digitale Lehren und Lernen umzusetzen. Auch hier spielen institutionelle Hemmnisse und organisationale Lernprozesse eine wichtige Rolle dafür, wie gut die Digitalisierung gelingt.

Hier finden Sie unseren Beitrag „Enforced digitalisation – Results of a survey of 2,750 teachers from all over Germany”